Friss Híreink
Pályázatírási szolgáltatásunkat jellemzően fix díj nélküli, sikerdíjas konstrukcióban nyújtjuk
2015-08-03
Nincs akadálya a vidékfejlesztési program uniós jóváhagyásának

Minden eddig felmerült szakmai és technikai kérdést sikerült tisztáznia Brüsszellel a kormánynak, így az utolsó akadályok is elhárultak a 2014 és 2020 közötti támogatási időszakot meghatározó vidékfejlesztési program európai uniós elfogadása elől – tudta meg a Napi Gazdaság. A Miniszterelnökség tájékoztatása szerint már folyik a pályázatok előkészítése, az első felhívások ősszel jelenhetnek meg.

Csupán kisebb szakmai és technikai észrevételeket tett az Európai Bizottság a korábban egyeztetésre benyújtott vidékfejlesztési programmal (VP) kapcsolatban. Ezeket a Miniszterelnökség kezelte és július közepén megküldte hivatalosan is a válaszokat, így minden olyan, hazánk számára rendkívül fontos kérdésben sikerült eredményesen egyeztetni, amelyek a vidéknek, a hazai agrártársadalomnak kiemelten fontosak - tájékoztatta lapunkat a tárca.

A hivatalos brüsszeli jóváhagyás várhatóan még ebben a hónapban megszületik. Az első pályázati kiírások az ősz elején jelenhetnek meg, míg a következő évek felhívásainak tervezése és egyeztetése már folyamatban van.

A vidékfejlesztési program megvalósítására 2020-ig mintegy 1300 milliárd forint áll rendelkezésre. A legfontosabb fejlesztési célok közé tartozik a vidéki munkahelyek megőrzése és új munkahelyek teremtése a mezőgazdaságban, főként az olyan munkaigényes ágazatokban, mint az állattenyésztés, zöldség- és gyümölcstermesztés a kertészet vagy az élelmiszer-feldolgozás.

A tervezet a kis- és közepes - főként családi - gazdaságok támogatását helyezi előtérbe, hiszen ezen vállalkozások jelentős munkahelyteremtő képességgel rendelkeznek és a legtöbb embert foglalkoztatják. 

A program haszonélvezői a birtokpolitikai határ alatti mérettel rendelkező gazdaságok lesznek, a támogatások mintegy 80 százaléka érkezik hozzájuk.

A teljes keret több mint 40%-át fordítja a kormány a munkahelyteremtő beruházásokra, mint például az élelmiszer-feldolgozó ipar technológiai, erőforrás-hatékonyság javító és hozzáadott értéket növelő fejlesztéseire, a kertészeti és az állattenyésztési ágazatokra.

Emelett stratégiai célként szerepel a programban a mezőgazdasági vízgazdálkodás és az öntözésfejlesztés.

Épp ezen a területeken alakult ki a legnagyobb ellentét a hazai álláspont és a brüsszeli vélemény között. A Miniszterelnökség szerint azonban sikerült eredményesen egyezteni Brüsszellel, így erre a célre mintegy 54 milliárd forintot különíthetet el hazánk. 

A családi vállalkozások mellett az új támogatási időszak egyik legnagyobb nyertesei a fiatal, pályakezdő gazdálkodók lesznek. A kormány elkülönített összegekkel, nagyobb támogatási intenzitással és külön tematikus alprogram keretében segíti a képzett, ifjú gazdákat. Új mezőgazdasági vállalkozás létrehozására 38 milliárd forint áll rendelkezésre, ezen felül közel 40 milliárd forint fordítható a fiatal és képzett mezőgazdasági szakemberek beruházásainak támogatására.

A pályáztatás folyamatát és a források felhasználását segíti, hogy a Miniszterelnökség egységes eljárásrendet alakított ki az egyes operatív programokban. Ennek köszönhetően a pályázás folyamata lényegesen kevesebb adminisztrációval jár majd a jövőben. A változások egyike a gépkatalógus megszűnése, amelyet független árajánlatok fognak kiváltani.

Forrás: napi.hu

2015-06-21
A feldolgozóipart preferálják a gazdaságfejlesztési pályázatokon

A feldolgozóipar támogatását preferálják majd a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programban (GINOP) a mikro-, kis és középvállalkozások számára kiírt két pályázaton - mondta Glattfelder Béla, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságszabályozásért felelős államtitkára.

A Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programban 85 milliárd keretre jelent meg két pályázati kiírás kapacitásbővítésre mikro-, kis és középvállalkozásoknak.

Glattfelder Béla emlékeztetett: a 65 milliárd forintos keretből 50 millió és 500 millió forint közötti, a 20 milliárdos keretből 5 millió és 50 millió forint közötti vissza nem térítendő támogatást lehet nyerni.

Az államtitkár kifejtette, hogy elsősorban feldolgozóipari kapacitások bővítésére lehet beadni pályázatot, és csak szűk körben lehet kisebb szolgáltatói tevékenységre is támogatást kérni.

Hozzátette: a feldolgozóiparban gépvásárlásra, a létrehozott többletkapacitás elhelyezéséhez szükséges épület fejlesztésére, belső anyagmozgatáshoz szükséges eszközök beszerzésére lehet a támogatást fordítani. A pályázat mellékletében felsorolt szabad vállalkozási zónákhoz tartozó településeken beadhatnak azok is pályázatokat, akik nem a feldolgozó kapacitást, hanem a szolgáltatói tevékenységet bővítik.

Az elbírálások gyorsak és egyszerűek lesznek - jelentette ki Glattfelder Béla. Az 5 millió és 50 millió forint közötti támogatási igényeknél egyszerűsített elbírálást alkalmaznak, az 50 millió és 500 millió forint közötti támogatásnál bíráló bizottság is megnézi a pályázatot.

Az államtitkár szólt arról is, hogy az év második felében visszatérítendő támogatásra vonatkozó pályázatok is megjelennek, azaz alacsony kamatozású vagy kamatmentes hitelt is lehet majd felvenni. Később pedig majd kombinált támogatást - vissza nem térítendő és visszatérítendő forrást - lehet kapni egy csomagban.

Forrás: MTI 

2015-06-18
A kormány 300 milliárd forinttal támogatja az élelmiszeripart

A kormány 300 milliárd forinttal támogatja az elkövetkező öt évben a magyar élelmiszeripart - mondta Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter.

A támogatás pályázatok formájában jut el az érintettekhez - tette hozzá.

 

A miniszter elmondta: kiemelt célként szerepel a kis- és közepes élelmiszeripari feldolgozó vállalkozások támogatása.

A kormány által elfogadott élelmiszeripari fejlesztési stratégia azt a célt szolgálja, hogy minél több kézműves élelmiszer, prémium termék, hungarikum kerüljön az asztalokra, illetve az exportpiacokra.

Fazekas Sándor kiemelte, hogy Magyarország hagyományosan erős mezőgazdasággal és kiváló élelmiszerekkel rendelkező ország, és elsőrendű fontosságúnak nevezte az élelmiszerek minőségét, azt hogy egészséges, GMO- mentes ennivalót állítsunk elő.

Forrás: MTI

2015-06-08
Hogyan nyerhetünk az új EU-s pályázatokon? - Szállingóznak a részletek

A következő hetekben három gazdaságfejlesztési pályázat nyílik meg a magyarországi kkv-k számára összesen 90 milliárd forint kerettel, így azok, akik az elsők között akarják benyújtani a pályázatokat, igencsak sietniük kell a projektterveik összeállításával. Emellett azonban jó figyelni a pályázati kiírások technikai és finanszírozási feltételrendszerére is, mert ez alapvetően meghatározza a nyerési kilátásokat. Az alábbiakban a legfrissebb információkat, illetve néhány részletet foglalunk össze, amelyek segíthetik a cégek felkészülését a nagyon várt pályázatokra. 

 

Ez kell a zavar elkerüléséhez
Múlt hét pénteken a két őszi gazdaságfejlesztési pályázat közül a kkv-k kapacitásbővítését célzó kiírásnál (GINOP 1.2.1.-14) újabb nyerteseket hirdettek, a Portfolio tegnap esti összesítése szerint 74 cég diadalmaskodott, amelyek közel 2,6 milliárd forintnyi támogatást nyertek el. Május elején és közepén már voltak eredményhirdetési körök, de akkor mind a két őszi pályázat kapcsán közzétettek nyerteseket, így a külpiaci megjelenést támogató kiírásnál is.

A következő hetekben várhatóan még több eredményhirdetési kör lesz az őszi pályázatoknál, hogy a teljes keretet kitöltsék a nyertesek (17+1,5). Így mire megnyílik június 22-én az ötmilliárd forintos keretösszegű újabb, a külpiaci megjelenést támogató pályázat (GINOP 1.3.1-15), addigra minden ősszel pályázó cég tisztában lesz vele, hogy beadjon-e újabb pályázatot, vagy már nyert. Enélkül zavar állna be a pályázók körében.

Fél éves csúszás
Az mindenesetre elmondható, hogy az őszi pályázatoknál az ígért 1 hónap helyett mintegy fél évre csúszott el az eredményhirdetés, ami sok pályázót, vagy azt tervezőt frusztrálttá tett. A jelentős csúszás oka információink szerint többrétű volt. Egyrészt tavaly ősszel, amikor meghirdették a két pályázatot, még nem volt elfogadva az Európai Bizottság által a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP), így a magyar költségvetés teljes kockázatára lehetett volna csak nyerteseket hirdetni.

Az Operatív Programot csak idén februárban fogadta el a Bizottság és azt követően számos, a 7 éves ciklus új rendszere kialakítására vonatkozó lépés indult el, amelyek egymásra épülése miatt az egész időigényes volt. Ilyen értelemben tehát a két őszi pályázat volt az "úttörője" az új rendszernek mind technikailag, mind az elektronikus rendszer szempontjából műszakilag is. Március végén aztán megjelent a GINOP éves fejlesztési kerete is, azaz az idén meghirdetni tervezett pályázatok menetrendje.

A három új pályázat is csúszik
Nemcsak a két őszi pályázat eredményhirdetése csúszott el jelentősen, hanem a bevezetőben jelzett három új kiírásé is, hiszen a GINOP éves fejlesztési kerete szerintmindegyiket már áprilisban meg kellett volna hirdetni: 

  • Ehhez képest a GINOP 1.3.1.-15 kódszámú, a kkv-k külpiaci megjelenését támogató 5 milliárd forintos keretösszegű pályázat május 22-én jelent meg, így a 30 napos "türelmi idő" miatt csak június 22-től adható majd be. 
  • A cégek tömegei által nagyon várt GINOP 1.2.1.-15 kódszámú, a kkv-k termelési kapacitásbővítését célzó 80 milliárdos pályázat viszont még mindig nem jelent meg, de az alábbi vita rendeződése miatt valószínűleg rövid távon közzéteszik.
  • Ugyanígy a GINOP 1.2.2.-15 kódszámú, a szabad vállalkozási zónákban működő cégek munkahelyteremtő beruházásainak támogatását szolgáló 5 milliárdos keretösszegű pályázat is várat még magára.

Csendben módosult a GINOP éves menetrendje
A 2014-2020-as uniós fejlesztési ciklus fejlesztési forrásainak felhasználási rendjét rögzítő 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendelet 49. § (1) szerint (2) "Az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszter egyetértése esetén, illetve a felhívás átdolgozását követően az irányító hatóságot tájékoztatja, és a megküldött felhívást ..." az éves fejlesztési keretben foglalt meghirdetési időpontban közzéteszi a www.szechenyi2020.hu honlapon.

Ez azonban, amint fentebb rámutattunk, még mindig nem történt meg.

A csúszás lehetséges időkeretei kapcsán az említett kormányrendelet 44. § (4) szerint "Az éves fejlesztési keret módosításának minősül, ha az abban felsorolt bármely felhívás meghirdetésének időpontja a tervezetthez képest 30 napot meghaladóan késik, illetve, ha 20%-ot meghaladó mértékben változik" bizonyos feltétel, vagy indikátor. 

Ez tehát azt jelenti, hogy az elmúlt hetekbeli késedelemmel a GINOP éves fejlesztési kerete "hallgatólagosan" máris módosult, amelynek intézményrendszeri szabályozói okok mellett egy sokkal kézzelfoghatóbb oka is volt.

Módosul egy fontos kötelező vállalás
Mivel a pályázatot előkészítő Nemzetgazdasági Minisztériumnak előzetesen el kellett küldeni a kiírás tervezetét az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszternek, azaz a Miniszterelnökséget vezető Lázár Jánosnak is, ennek során jött a felszínre a két tárca közötti nézeteltérés a pályázathoz társított egyik kötelező vállalásról.

A cégeknek ugyanis létszámnövelést is vállalniuk kellene az elnyert támogatásért cserébe. Ez azt jelentené, hogy minimum 4 fővel, 15 millió forintos támogatásonként 1 fővel emelniük kellene a létszámot, majd a bázislétszámhoz képest nettó növekményként a projekt fizikai befejezésétől számított legalább két lezárt évig ezt a létszámot fenn is kellene tartaniuk.

Ez várhatóan komoly kihívások elé állítja majd a pályázni kívánó kis- és közepes vállalatok többségét.

A létszámnövelési feltétel miatt az NGM-mel kialakult vitát Lázár János brüsszeli útja során megerősítette a Portfolio-nak, és egyértműsítette, hogy ennek átgondolását várja a tárcától. Információink szerint a vita azzal oldódik meg, hogy nem lesz ilyen feltétel, hanem a létszám megtartását kell majd vállalniuk a cégeknek a fenntartási időszak végéig. Ez tehát már nem lesz akadály a cégek által nagyon várt pályázat gyors kiírásában.

Ezek mindenképpen kellenek a sikerhez
A 80 milliárdos, a kkv-k kapacitásbővítő pályázatával kapcsolatos további lényeges feltételekre is felhívjuk a pályázni készülő cégek figyelmét: 

  • A projekt fizikai befejezését követő két évben várhatóan minimum 5%-kal vagy a támogatás összegével megegyező mértékben növelniük kell nettó árbevételüket
  • A pályázatot Budapesten és Pest megyén kívül az ország egész területéről igénybe lehet majd venni (itt a székhely, a telephely, a projekt helyszín számít majd várhatóan)
  • A kedvezményezett szektorban tevékenykedő vállalkozások egyszerűsített eljárás keretében várhatóan 10 és 100 millió forint közötti vissza nem térítendő támogatást igényelhetnek
  • A támogatás maximális mértéke 35 és 50 százalék között változhat a cégmérettől, illetve a földrajzi elhelyezkedéstől függően (támogatási intenzitási térkép alapján)
  • A gépbeszerzésekhez -, ahol a gyártói ajánlat beszerzését is csatolni kell - minden esetben legalább három ajánlatot kell bemutatni, amely komoly nehézséget okozhat a speciális gyártási technológiát igénylő területeken a termelő beruházást végrehajtó vállalkozásoknak.


A fentiek mellett, ha a TEÁOR-kódok alapján a kedvezményezetti körbe is tartoznak a vállalkozások, akkor is csak úgy van esélyük indulni az EU-s pénzekért, ha képesek megnyugtató módon biztosítani az előírt pályázati önrészt is. Ezt több módon is előteremthetik a cégek, így akár hitelből is, de a pályázati rendszer keretei miatt fontos, hogy ha utóbbit választják, akkor az rugalmas és gyors finanszírozást lehetővé tevő hitel legyen.
 

A pályázatokhoz kapcsolódóan és attól függetlenül is finanszírozási kérdések (hitel, lízing, stb.) és a biztosítékadási kötelezettség (pl. bankgarancia) kapcsán kérdései merülnek fel, úgy kérésükre a pályázatának tervezésével egy időben a hitelvizsgálatot is elvégezzük.

Keresse Intézetünket bizalommal!

PÁLYÁZATI ELŐMINŐSÍTŐLAP

FINANSZÍROZÁSI ELŐMINŐSÍTŐLAP

Forrás: www.portfolio.hu

 

2015-06-01
A sporttal is spórolhat! Előnyök a látvány-csapatsport támogatásban!

 

 

 

  • Szeretne még többet megtakarítani a társasági adójából?
  • Mindezt úgy, hogy a magyar sportvilág utánpótlás szakosztályait is támogatja, így segítve a jövő bajnokait?

Akkor ismerje meg a 2015. január 1-jétől bevezetésre került új adófelajánlási rendszert, amelyhez a társasági adó esetében adómegtakarítás is kötődik, amivel többet lehet megtakarítani, mint a korábbi időszakban a támogatási szerződésekkel.

Lássuk a részleteket:

Forduljon hozzánk kérdéseivel!

Célszerű előzetesen megvizsgálni, hogy a támogatással vagy az adófelajánlással hogyan lehetséges nagyobb mértékű megtakarítást elérni.

Örömmel állunk rendelkezésükre az adófelajánlási rendszer további részletszabályai, illetve bármilyen felmerülő kérdésük tekintetében. 

Csomár Zoltán,  gazdasági igazgató (okl. könyvvizsgáló)

Tel.: +36 (1) 422-0700 | Fax: +36 (1) 422-0699

E-mail: csomar.zoltan @ european.hu 

Kapcsolódó, letölthető dokumentum: TAO támogatás szabályai →